Jumaat, 21 Ogos 2015

Buat popcorn dengan mudah

Biasa kita beli je popcorn jagung kat pasar malam kan? Sebelum ni Dieyna fikir buat popcorn ni kena ada periuk khas. Rupanya mudah sangat -sangat .. Tak sampai 10 minit rasanya.. agak-agak je sebab mmg tak set masa pun... cuma nak bagitahu memang sekejap sangat.

Mula-mula kita beli jagung kering.. Dieyna beli di kedai jual bahan kek di Paka ni. RM6 untuk sekilo. Murah dah rasanya.

Proses seterusnya, Dieyna basuh sikit jagung kering tu. Biasalah sebab rasa tak yakin kalau tak berbasuh. Selepas basuh toskan jagung tu.

Dieyna panaskan periuk  atas dapur dan masukkan 2 sudu besar mentega. Apabila mentega itu cair. Dieyna masukkan 2 genggam jagung ke dalam periuk. Rujuk gambar bawah.
 
Kemudian, tunggu jelah jagung tu meletup- letup di dalam periuk tu. Periuk yang digunakan mestilah periuk yang ada penutup ye. Kalau tak, habislah terbang popcorn tu dalam dapur korang.  
Tengok tu... jagung sedikit tadi dah berkembang biak dalam periuk tu. Macam mana nak pastikan proses meletupkan jagung tu selesai? Apabila bunyi jagung meletup2 dah tidak kedengaran bermakna prosesnya selesai. Goyang2 sikit periuk tu nak pastikan tiada jagung kering berbaki. 

Kemudian, dalam kuali berasingan cairkan gula jangan sampai hangit ye. Guna api perlahan dan sentiasa kacau. Gula dah cair masukkan pula 2 sudu mentega. Kacau sehingga sebati barulah dimasukkan popcorn dan gaul rata. Proses ni Dieyna guna kuali je... leh rujuk gambar ye.. 

Sejukkan dahulu popcorn ni barulah dimasukkan dalam tabung . Untuk 2 genggam jagung tu, Dieyna leh dapat satu tabung besar popcorn ni. Untungnya org meniaga popcorn kan???



Sekejap je habis setabung.. ralit je sambil-sambil tengok tv....

Zaman-zaman GST ni selagi boleh buat sendiri buat sendiri je... air tangan sendiri n nak makan banyak mana pun puas hati...

Dayana Bahar
Sid 932071
0192481068

3 Blogger Bersuara:

Yana Libra berkata...

sy pernah baca je..xpernah try lg..kena try ni

Rosmiza Ali berkata...

Lohr, senang sangat rupanya nak buat pocorn.. Ingatkan payah bebenor.. Buleh buatla lepas ni.. Hehe..
RosmizaAli.Com

Nurzaliza Mohd Ali berkata...

wow.. boleh try nanti..

Google+ Followers

Siapa saya??

Foto saya

Pengedar bebas SHAKLEE bagi kawasan PAKA, DUNGUN dan KEMAMAN. Penghantaran melalui POS ke SELURUH MALAYSIA
DAYANA BAHAR PENGEDAR BEBAS SHAKLEE BAGI KAWASAN PAKA, DUNGUN & KEMAMAN. PENGHANTARAN KE SELURUH MALAYSIA. HUBUNGI 019-2481068 UNTUK MAKLUMAT LANJUT