Sabtu, 15 Ogos 2015

Buah asam gelugor.....

Pernah tengok tak buah ni??
Sebenarnya ini kali pertama Dieyna tengok buah ni tau.. Buah asam gelugor namanya..

Kawan sekerja beri 3 biji buah ni. Katanya potong buah ini dan jemur sampai kering. Kemudian, bolehlah digunakan dalam masakan.


Semasa proses memotong buah ni, berkoyan-koyan ulat duk bersarang di dalamnya. Mujurlah tahap geli geleman terhadap ulat takde sangat. Kalau tak, memang tak terpotong dahlah.
Dieyna potong ikut suka hati je. Kawan kata jangan tebal sangat dan jangan nipis sangat. Kira sedang-sedang jelaa. Selesai potong, basuh elok-elok dengan air garam. Toskan dan susun atas dulang. Jemur di bawah terik matahari.

Cuaca tak menentu sekarang ni, jadi lambatlah sedikit proses  mengering   tu ... setakat 3 hari selepas dipotong.. Inilah rupanya...
Keadaan fizikalnya dah mengecut..warna pun dah berubah. Dieyna diberitahu semakin lama kepingan ini akan semakin gelap warnanya. Cuma kepingan ini masih lembap akibat xdijemur dengan baik. Hirisan ni mesti betul-betul kering barulah disimpan dalam tabung...

Selepas ni.. masak guna asam keping yang dikeringkan sendiri... yeah...

Dayana Bahar
932071
0192481068
Shaklee Independet Distributor..


3 Blogger Bersuara:

eita berkata...

ada tengok sekali buah asam gelugor ni...
tapi tak pernah lagi nak mencuba proses sendiri jadi asam gelugor..

Yana Libra berkata...

first time gak tgk ni...camtu rupenye ye..

Ani Ahmad berkata...

Mak mertua ani buat asam keping juai :)
Seeloknya kalau buah masak, jgn sampai 3hari jemurnya nnt naik kulat yg hitam2 tu. nnt balik kg nk buat la entry pasal asam keping. Ngeh ngeh ^_^

Google+ Followers

Siapa saya??

Foto saya

Pengedar bebas SHAKLEE bagi kawasan PAKA, DUNGUN dan KEMAMAN. Penghantaran melalui POS ke SELURUH MALAYSIA
DAYANA BAHAR PENGEDAR BEBAS SHAKLEE BAGI KAWASAN PAKA, DUNGUN & KEMAMAN. PENGHANTARAN KE SELURUH MALAYSIA. HUBUNGI 019-2481068 UNTUK MAKLUMAT LANJUT