Ahad, 9 Ogos 2015

Laksa oh laksa

Dieyna penggemar laksa.. yes... laksa Terengganu kuah  putih.. kalau jumpa menu ni, tak pandang dah makanan lain.. boleh makan berkali-kali tanpa jemu..

Baru-baru ni, rakan sekerja kongsi ilmu membuat  laksa.  Rupanya mudah je caranya yang penting kena ada kebok. Kebok  ni acuan untuk  menghasilkan laksa laa... Kat rumah mak ada kebok ni, sebab mak Dieyna dulu buat jual putu mayam. Sekarang ni kebok dah jadi bahan simpanan je..



Peluang balik ke Kemaman baru ini, Dieyna minta pinjam kebok laksa dengan mak.. Mulut je kata pinjam dalam hati nak ambil je terus buat harta sendiri hahaa

Dah   dapat kebok tu, mula lah menggoogle resepi .. Resepi laksa beras Homemade.. Banyak2 resepi yang dijumpa, Dieyna try buat laksa sendiri..

Percubaan pertama - laksa putus-putus, adunan lak macam keras,,Bila dibelek- belek resepi tu rupanya salah sukatan tepung- tepung yang digunakan.. hehe selamat  dimakan juga  walau kureng kemenjadiannya.

Percubaan kedua - laksa putus-putus jugak, tetapi lebih baik daripada percubaan pertama, putus- putusnya agak panjang sikit la.. Dieyna ttp tak  puas hati dengan rupa paras fizikal laksa tu. Walaupun rupa paras out... anak dara solehah berdua tu siap makan bertambah lagi.. sedap katanya.. kembang semangkuk lak siibu ni hehe

Percubaan ketiga - Setelah mengambil kira faktor bahan yang menjadikan laksa buatan tanganku mudah putus maka Dieyna dengan tahap konfiden yang tinggi telah melakukan inovasi terhadap resepi yang diperoleh sebelum ini.. haha ayat takleh blah.. inovasi lah sangat kan... ternyata percubaan kali ini sangat-sangatlah berhasil... hooreyy....

Maka, dengan berbesar hatinya Dieyna kongsikan di sini bahan asas laksa yang Dieyna buat... 

Laksa

2 cawan tepung beras
1 sd besar tepung gandum
1 sd besar air kapur
1 1/2 cawan air panas mendidih

Cara membuatnya pula
Masukkan tepung beras dan tepung gandum di dalam bekas. Masukkan air kapur dan gaul rata. Kemudian masukkan air panas sedikit demi sedikit dan gaul guna senduk.. Letak sikit- sikit tau air tu, jangan letak sekaligus.. anggar2 adunan tadi dah jadi doh tak melekat bolehlah di masukkan dalam kebok. Kalau banyak sangat, buatlah dua atau 3 bahagian.

Panaskan air di dalam periuk. Apabila air dah mendidih, pulas kebok tu sehingga mengeluarkan untaian halus laksa-laksa. Biarkan laksa tersebut terapung sendiri menandakan laksa tersebut dah masak. Cedok laksa tersebut dan masukkan kedalam bekas yang berisi air sejuk. Ulang langkah yang sama sehingga adunan laksa abis. 

Toskan laksa.. Sedia untuk dimakan bersama kuahnya.... yummy

Resepi Kuah laksa ( Cedok ilmu mak n mak mertua hehe)

ikan kembong/ selayang - direbus terlebih dahulu, kemudian ambil isi dan air rebusannya masukkan dalam blender. Masukkan bawang besar, bawang putih, halia, lada hitam yang telah dikisar halus.kisar semua bahan ini shingga bercampur gaul dengan mesranya. Masukkan ke dalam periuk dan biarkan bahan-bahan ini mendidih. Masukkan santan yang sederhana cair. gaul rata. boleh masukkan garam. Tutup api.

ulam-ulaman.
Dieyna bukanlah penggemar tegar ulam-ulaman ini jadi Dieyna cuma sediakan timun sahaja hehe.

Sambalnya pula Dieyna guna lada kering yang dmesen lumat...

Sedia untuk dihidang..

Patutnya letaklah kuah dlu atas laksa, baru letak ulam-ulaman dan cili tu.. ehehe barula menyerlah laksaku ini..
Percubaan kali ketiga ni lebih bermakna sebab MIL rasa sekali. Komennya, menjadi dah laksa kak long ni... uwa uwa sukanya hati.... konfirm lepas ni buat lagi dan lagi dan lagi....

Sekian,, cerita dongeng malam ni.....


3 Blogger Bersuara:

Norma NML berkata...

Dah lama tak tengok mesi laksa manual mcm tu...

LYAfrina berkata...

1st time tgk alat buat laksa..maybe org tua lama2 adelah alat2 ni kan..

Ani Ahmad berkata...

Waaa hebatla buay laksa sendiri! Hihi
Ani baru simpan resepi je, belum cuba lagi 😅

Eh ana pandai buat putu mayam x? 😁

Google+ Followers

Siapa saya??

Foto saya

Pengedar bebas SHAKLEE bagi kawasan PAKA, DUNGUN dan KEMAMAN. Penghantaran melalui POS ke SELURUH MALAYSIA
DAYANA BAHAR PENGEDAR BEBAS SHAKLEE BAGI KAWASAN PAKA, DUNGUN & KEMAMAN. PENGHANTARAN KE SELURUH MALAYSIA. HUBUNGI 019-2481068 UNTUK MAKLUMAT LANJUT