Halaman

Isnin, 28 Ogos 2017

Cuti-cuti Malaysia : Melaka Hari Pertama

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, cuti sekolah kali ini Dieyna berpeluang bawa anak - anak bercuti ke Melaka.

Kami memulakan perjalanan seawal 7.00 pg dari Paka. Sebelum itu, Dieyna membuat tempahan hotel terlebih dahulu menggunakan aplikasi Agoda. Alhamdulillah, kami dapat hotel yang sangat murah, RM48 semalaman.

Hotel Prima terletak di Jalan  Kee Ann berhampiran Riverside Kampung Mortem dan hanya 700 meter ke Bandar Hilir. Kiranya boleh jalan kaki je tetapi kalau bawa anak-anak macam kesian je kat diorang kan.
Bilik air

Dieyna rasa sangat berbaloi sangat dengan harga penginapan yang ditawarkan. Murah sesangat dengan kemudahan yang diberi. Bilik sangat luas, selesa, bilik air bersih cuma kain tuala tidak disediakan. Mungkin kena mintak di kaunter kot. 

Memandangkan masing2 belum makan, maka selepas selesai check in.. jelajah diteruskan. Medan Ikan Bakar Sungai Duyung jadi tempat tumpuan kami. Medan ini dikatakan agak terkenal. Maka tidak hairanlah semasa kami sampai, kereta bersusun dan pelanggan memenuhi kedai.
Blur sekejap dengan sistem tempahan dalam kedai. Orang lain amik order minuman, tempahan makanan pula pelanggan kena pi beratur sendiri di booth yg disediakan. Ada banyak jenis ikan di booth.. tinggal pilih2 n timbang. Nasi putih pula ditempah kat pelayan kedai. Haha macam treasure Hunt je utk makan. Apa2 pun... makanannya mmg sedap.. kena dengan selera kami yang kelaparan. hehe

Malamnya, kami ke Bandar Hilir. Sewa beca Hello Kitty dengan bayaran RM
25. Seronokkan hati anak2 yang teruja naik beca berlampu.. hehe




Total perbelanjaan hari pertama perjalanan
Minyak kereta RM60+minyak sedia ada (full tank) 
makan pagi RM21
Makanan kudap Rm20
Makan di Medan ikan bakar RM81
Sewa beca Rm25
Makanan standby utk breakfast pg esok RM27.90
Cukai bandar RM4

Total RM178.90

Tiada ulasan:

Catatan Popular