Halaman

Ahad, 8 November 2015

Tips menarik mengenai telur oleh Gordon Ramsay

Assalamualaikum..

Balik dari sekolah, berehat depan tv jap. Guna peluang tonton AFC Chanel (703), Gordon Ramsay Ultimate Cooking. Saya memang suka tonton rancangan ini sebab Chef Gordon banyak  kongsi petua- petua masakan yang bagus.

Rancangan kali ni Chef Gordon kongsi tips2 menarik mengenai telur. Tips2 tu saya share kat bawah ini untuk simpanan masa hadapan.

TIPS MENGENAI TELUR
-----------------------------------------
1. Nak kenal telur segar, rendamkan dalam air sejuk.. telur yang tenggelam adalah telur yang segar manakala telur yang timbul adalah sebaliknya.

2. Telur yang elok apabila dipecahkannya di dalam pinggan, bahagian kuningnya terletak lebih tinggi di tengahnya dan lendir putihya terletak cantik.

3. Telur boleh disimpan di dalam peti sejuk tetapi pastikan telur tersebut dikeluarkan dahulu dan dibiarkan dalam suhu bilik untuk mendapat struktur telur yang cantik sebelum memasaknya.

4. Cara goreng telur mata, masukkan sesudu minyak .. pecahkan telur dan masukkan sesudu air.. air berfungsi untuk memberi wap kepada bahagian atas telur. Jangan lupa tutup kuali semasa menggoreng tu.

Ini je tips yg saya sempat salin.. ada peluang saya share lagi tip2 di sini...

Thanks Chef....

Catatan Popular