Sabtu, 28 November 2015

Dari Dapur Dieyna : Resepi kuah nasi impit tanpa bawang dan santan

Lama dah tak share resepi di sini kan. Kali ni nak share resepi kuah nasi impit tanpa bawang dan juga santan. Resepi ni mak belajar daripada kawannya yang juga peniaga sate di Klang.

Bahan yang diperlukan dalam resepi ni simple sangat2. Bahan utamanya

1. Kacang tanah
2. Cili boh/ cili kering
3. Serai

Bahan sampingannya pula
1. Nissan atau gula melaka
2. Garam secukup rasa
3. Gula
4. Minyak
5. Air
6. Sedikit tepung jagung

Cara membuatnya..

Mula2 panaskan minyak dan tumis semua bahan utama sehingga pecah minyak.


Ini rupanya yer.. sikit lg nak pecah minyak

Kemudian, masukkan kacang tanah yang telah siap digoreng tanpa minyak dan dikisar. Saya suka kacang tanah yang ada ketul2 jadi saya kisar tak hancur betul2 kacangnya. Gaul rata kemudian masukkan air. Kacau sebati jelah.

Kalau nampak kuah tu dah mendidih.. boleh masukkan gula, gula melaka dan garam. Masukkan juga tepung jagung bagi tujuan memekatkan kuah. Apabila kuah dah pekat, boleh lah dipadam api dapur tu.

Siap.

Nasi impit pun kami buat sendiri. Zaman dulu2.. mak buat nasi impit mak guna batu untuk impitkan nasi tu. Tapi sekarang dah moden.. masukkan je beras dalam plastik.. sealkan kemudian buat lubang2 kecik. Rebus je.

Dah masak semua.. siap untuk dihidang...


.

2 Blogger Bersuara:

fatmasha berkata...

senang nmpk ana...kena cuba ni..bahan pun tak banyak ..sharing is caring..

Yana Libra berkata...

nampak simple je yee

Google+ Followers

Siapa saya??

Foto saya

Pengedar bebas SHAKLEE bagi kawasan PAKA, DUNGUN dan KEMAMAN. Penghantaran melalui POS ke SELURUH MALAYSIA
DAYANA BAHAR PENGEDAR BEBAS SHAKLEE BAGI KAWASAN PAKA, DUNGUN & KEMAMAN. PENGHANTARAN KE SELURUH MALAYSIA. HUBUNGI 019-2481068 UNTUK MAKLUMAT LANJUT