Sabtu, 8 November 2014

4 Cara Merawat Selsema Anak Secara Semulajadi

Siapa dalam keluarga awak yang ada masalah resdung???
Tanya seorang doktor klinik swasta tu pada Dieyna sewaktu membawa Arissa dan Hannah ke kliniknya.
Dengan rela hatinya Dieyna mengaku. Jawapan doktor tu sangat simple,
Kalau dah ibu yang ada masalah elegic automatik akan turun kepada anak-anaknya.
Kalau diberi ubat pun sekadar merawat seketika kemudian penyakit selsema akan datang kembali.

Doktor menyarankan Dieyna menjauhkan anak- anak daripada faktor-faktor yang boleh menyebabkan selsema. Antaranya ialah

1. Elakkan ada kucing atau karpet atau apa2 sahaja punca habuk di dalam rumah.
2. Pastikan rumah bebas habuk. ( bahagian paling sukar huhu)
3. Elakkan makan makanan yang mendatangkan elegic, makanan laut utamanya.
4. Elakkan mandi dengan air sejuk pada waktu pagi. 

Memandangkan doktor pun bagi hint pasal ubat maka Dieyna berusaha mencari beberapa rawatan alternatif. Empat cara berikut menjadi pilihan untuk membantu melegakan masalah selsema mereka.

Stim bawang putih + minyak zaitun @ minyak masak biasa + air panas

Dieyna suka guna periuk nasi. Bukan apa wap tu berterusan. Dieyna letak periuk tu di atas lantai dan tiarapkan Arissa di atas paha dengan mukanya mengena wap tu. Jangan lak letak terus mcm tu.. panas nanti.. pandai-pandailah hadapkan muka dia tu agar tak kena direct wap tu. Macam ni... 

Tepuk- tepuk lembut belakang badan anak bagi melegakan kahaknya. Biasanya bila selesai sesi ini, hingus memang keluar agak banyak. Suami akan sedut guna alat penyedut hingus. Malamnya dia akan tidur lena selenanya.. Lega lah tu...

Minyak Bawang Putih

Minyak ini Dieyna paling suka sebabnya bila disapu pada dada dan belakang badan mereka. Boleh nampak mereka selesa. Minyak ni boleh buat sendiri je. Cuma gunakan bawang putih yang dibakar dan minyak zaitun atau minyak masak. Caranya boleh rujuk entri ni PETUA MUDAH MELEGAKAN BATUK

Bukan budak- budak je boleh guna minyak ni, mak ayah budak pun leh guna. Dah try pada suami yang sedang batuk-batuk sampai terjaga daripada tidur. Selepas sapu minyak ni, lena tidurnya.

Tepukan Percussion

Cara ni Dieyna buat semasa stim tu. Kalau tak nak stim pun takpe, tepuk- tepuk je belakang anak tu. Tujuan tepukan tu bagi melegakan kahak. Ada teknik semasa nak tepuk ni. Jangan main tepuk je sesuka hati.
Tapak tangan kita mesti berkeadaan macam dalam gambar tu. Kedudukan anak pula dalam keadaan dia selesa juga macam dalam gambar. Kita beri tepukan dengan kelajuan sekata je. Pastikan anak jangan minum susu sejam atau setengah jam sebelum tepukan bermula. Cara tepukan pula tepuk tubuh bayi lebih kurang 15 minit dan beralih di kiri dan kanan tubuh bayi. Biasanya bayi akan batuk atau bersin dan sekaligus mengeluarkan kahak dalam bentuk muntah (Pakar Fisioterapi Pusat Perubatan Pakar Alpha, Siti Farah Aini Jamaludin , Utusan Malaysia).

Makanan Berkhasiat

Cara keempat ni bolehlah diikut jika anak-anak dah boleh makan. Dieyna amalkan pemberian madu. Mula- mula beli madu Khaula dan kemudiannya, amalkan pula madu Qaseh Junior. Selain daripada itu, Dieyna juga memasak menu yang berunsurkan bawang putih dan kunyit. Bawang putih dan kunyit tu membantu meningkatkan sistem pertahanan badan anak. Badan mereka pun segar,

Singgang daging
Kunyit tu boleh mengeringkan selsema. Resepi singgang ni resepi negeri Dieyna lah. Masak secara rebus je. Anak- anak pun sukakanya. Yang penting bahan- bahan yang terdapat dalam resepi ni boleh membantu merawat masalah selsema mereka. In shaa Allah.

p/s : Semua rawatan di atas Dieyna buat bagi melegakan masalah anak-anak. Namun Dieyna tidak menolak ubat klinik dan saranan doktor jika masalah anak- anak berlarutan.


Salam sayang
Dayana Bahar
932071
Shaklee Independent Distributor





0 Blogger Bersuara:

Google+ Followers

Siapa saya??

Foto saya

Pengedar bebas SHAKLEE bagi kawasan PAKA, DUNGUN dan KEMAMAN. Penghantaran melalui POS ke SELURUH MALAYSIA
DAYANA BAHAR PENGEDAR BEBAS SHAKLEE BAGI KAWASAN PAKA, DUNGUN & KEMAMAN. PENGHANTARAN KE SELURUH MALAYSIA. HUBUNGI 019-2481068 UNTUK MAKLUMAT LANJUT