Rabu, 14 November 2012

Pembelajaran Anak : Belajar di rumah

Cuti sekolah memberikan banyak ruang dan masa Dieyna bersama Hannah.. Peluang yang ada Insya Allah Dieyna akan gunakan sebaiknya untuk merangsang perkembangan otak Hannah... Aktiviti "Homeschooling" sememangnya menjadi pilihan para ibu bapa moden ... Kita perlu ingat pembelajaran pertama anak kita bermula dari rumah.. 

Perkataan Homeschooling itu sendiri sudah mampu memberi makna  kepada kita.. School @ Sekolah.. Maknanya apa.??? Tempat belajar kan , tempat kita mengenal huruf, nombor.. bersosial dan sebagainya.. Homeschooling pula.. mestilah membawa maksud sistem pembelajaran yang dijalankan di rumah.. 

Pendapat peribadi Dieyna lah... situasi yang kita lakukan seharian sudah mampu memberikan pembelajaran kepada anak kita.. Cuma mulut kita kena rajin bercerita dan menerangkan sebab dan akibat kepada anak kita.. Biarlah diorang tak mampu nak komen balas kata- kata kita yang penting kita tahu dia faham... Jika anak kita mampu  buat apa yang kita arahkan bermakna itu petanda yang cukup baik untuk perkembangannya...

Homeschooling tak bermakna anak kita kena duduk selama 8 jam untuk aktiviti menulis, membaca dan mengira.. bukan masanya lagi.. Kalau kat sekolah memanglah macam tu.. tetapi homeschooling di rumah lebih memberi makna dalam bersosial dan pastinya anak kita lebih matang dalam berfikir.. 

"Misalnya.. Situasi di dapur.. Kita hendak memasak.. Pastikan anak kita  turut serta..  Bukannya suruh dia memasak sama.. Mungkin ada tugas- tugas ringan yang boleh kita minta anak kita lakukan..  Dieyna berikan contoh pengalaman  Dieyna sendiri ye.. Tiap kali Dieyna ambil periuk nak masak nasi.. Mesti Hannah akan sibuk sama nak pegang periuk tu.. Sudahnya, Dieyna memang serahkan tugas kepadanya untuk masukkan beras dalam periuk nasi tu.. Dia pun dah macam faham dengan tugasnya... Yang penting, sewaktu sesi mengambil dan menuang beras itu, kita kena pantau.. Jangan biar terus.. Nanti tak pasal dengan dia- dia duk dalam tong beras tu.. hehe Sekurang- kurangnya, Hannah dah tahu mengimbangi mata dan tangannya untuk mengambil dan menuang beras ke dalam periuk... Secara tak langsung, dia dah dapat ilmu tentang beras, periuk, cara mengambil dan menuang serta fungsi setiap benda yang digunakan di dapur.." Ada beberapa aktiviti lain yang Dieyna buat bersama Hannah.. Menyimpan sayur-sayuran atau bekas makanan di dalam peti.. Mengangkat pinggan yang telah digunakan (Pastikan pinggan plastik ye) dan meletakkannya di dalam sink... Semuanya dikira ilmu untuknya... 
Muka eksaited tengok ikan dah sama besar dengannya hehe

Jika membeli barang keperluan di pasaraya juga, seeloknya kita bawa anak kita bersama.. terangkan barang- barang yang kita ambil. gula, gandum.. garam.. atau mana- mana barang dapur yang lain.. Minta anak kita bantu kita mengambil barang- barang tersebut dan memasukannya ke dalam troli.. Biasalah budak kecil bila masuk pasaraya, ligat semacam.. hehe dengan menyerahkan tugas sebegitu kepadanya, keligatannya agak terkawal.. Kiranya ini  boleh jadi tips mengawal anak di pasaraya juga lah.. hehe

Panjang pulak entri Dieyna hari ni.. Takpe ye.. korang baca Insya Allah ada ilmu untuk korang walaupun  sedikit.. Apa yang Dieyna tulis di atas berdasarkan pendapat dan pengalaman Dieyna sendiri.. Mungkin terselit kekurangan di mana- mana... Mana yang elok jadikanlah panduan ye...

Terima email dari Babycenter.. Hannah dah 27 bulan hari ini...

How your toddler's growing 

Your child is more in control of his movements these days. Now he can hold small objects and play with them easily and he can stack and knock over towers of bricks. He can also concentrate for longer periods of time. Sometimes he'll become so absorbed in his stacking and sorting that he'll resent your interruptions. You can make transitions easier by warning him in advance, as in "You can play with the bricks for five more minutes but then it's dinner time." It's best to give him a few warnings before you insist that he finishes his play.



21 Blogger Bersuara:

Deqla manjew berkata...

bestnye kak cuti skolah akk pun cuti...bgs cara akak tu...sebnrnya ianya bermula di rumah jugak...besor ikan mmg sma besar ngan hannah.. haha..

Mrs Velentine berkata...

pandainya dia mewarna....wah besarnya ikan..MV pun excited

Dayana Bahar berkata...

haha eksyen je dia pegang pensel warna tu.. ibunya yang kaler lebih2.. hehe

IntaNBerliaN berkata...

bagus mengajar ank2 dekat umah... kita ibu2 mmg patut luangkan ms ajar anak2 kan. :-)

Cik Nur berkata...

bila kita bebas biarkan budak2 buat apa saja, itulah yg akan mgasah minda diorgkan.. :)

ikan tu, mmg beso lah kak..!

Si Matatajam berkata...

Bagus cara Kak Dieyna tu..Khalish pun selesa Home School ..cuma next year M nak biasakan dia ngan suasana persekolahan ngan kengkawan

dya bunga berkata...

ikan tu mmg dh sama besar dgn anak akak..haha

lelamaisara berkata...

pandainye hanna mewarna..kalu alesya habis satu bulku dikalernye...dengan kulit buku sekali kena kaler..heee

Chic Na berkata...

bagus tips2 akak ni. boleh guna utk masa depan. huhu..

besornya ikan.

etuza berkata...

tahniah, masih teruskan P&P di rumah, apapun terkejut pula ikan besarnya..

9n0L4 berkata...

mak oiiiiii kak, besor nye ikan. mari dari mane tu? hehe.

Karukord Jagau's berkata...

tak dan nak baca tenampak ikan tu...besooonyaa...

Cho Zila berkata...

akak memang suka benda2 gini tapi tak terapply... tapi tuler buatler juga ikut acuan kita sendiri..
thanks singgah blog akak...

C'Jai berkata...

proses pembelajaran sentiasa berlaku setiap detik dan sentiasa ada di sekeliling anak2..harus di tapis mana baik mana buruk..

Ain Dzaya berkata...

betul3..even ain tak kawen lagi..tp ain salu praktikal utk adik adik ain..belajar sikit2...sesuai dgn tumbesaran dorang...

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

mak aiii besornya ikan dh sama besar dgn hannah hikss

N.Aima K berkata...

thnk u for sharing dear

wan nurul hezrina berkata...

tq sharing kak.good infor for me

yana aina berkata...

pandainya dia kaler .. ^^ salam kenal

nur anis berkata...

good girl hannah...:) mak aih..beso nya ikan..

QasehnyaRania berkata...

mak aii. besaunya ikan..

done ikea..white.my for hannah ;D

Google+ Followers

Siapa saya??

Foto saya

Pengedar bebas SHAKLEE bagi kawasan PAKA, DUNGUN dan KEMAMAN. Penghantaran melalui POS ke SELURUH MALAYSIA
DAYANA BAHAR PENGEDAR BEBAS SHAKLEE BAGI KAWASAN PAKA, DUNGUN & KEMAMAN. PENGHANTARAN KE SELURUH MALAYSIA. HUBUNGI 019-2481068 UNTUK MAKLUMAT LANJUT