Ahad, 1 Julai 2012

Dulu lain sekarang lain

 

Dahulu lain sekarang lain… Cuba teka apa tu?? Hehe malaslah nak berteka-teki, jawapannya, murid- murid zaman sekarang lah… Meh nak ringkaskan secara tepat, jitu dan padat.. Ye ke?? Hehe

Murid dahulu vs murid sekarang – Tak bawa buku

Murid dahulu, kalau tak bawa buku sesuatu subjek tu dah boleh buat ketar lutut. Kalau boleh, masa cikgu masuk kelas, tak nak angkat muka dah.. takut sangat.. Yang sanggup ponteng kelas pun ada… Mana taknya, takut Cikgu berubah menjadi Sang Harimau…

Murid sekarang kalau tak bawa buku, senang je.. Jumpa cikgu terus dengan muka sengih-sengih ala kerang yang tak berapa nak wangi tu sambil berkata “Cikgu, saya tak bawa buku laa, tak ingat”…  Cikgu marah bla- bla pun masih lagi kekal dengan sengih2.. aargghh sakit hati tak???

Murid dahulu vs murid sekarang – Tak siap kerja sekolah

Murid dahulu kalau tak siap kerja rumah yang diberikan guru sanggup tak datang sekolah. Nak sebut perkataan tak siap depan cikgupun tak berani. Lemah anggota badan, nak angkat muka pun tak berani.. Yelah takut cikgu tanya mana kerja rumah .. Mana tak takutnya, kalau tak siap kerja rumah, konfirm dapat ganjaran baik punya.. rotan ke denda ke … huhu tak sanggup..

perangai budak sekolah 1

Murid sekarang sangat hebat dan berani, tak siap kerja rumah masih berlagak selamba.. Boleh jerit dari tempat duduk “ Cikguuu, saya tak siap kerja rumah… semalam ikut mak saya pergi bla bla bla”.. Cikgu marah jugak.. tapi biasalah murid pasti buat muka tak bersalah.. arrggghh sakit hatinya…. Marah lebih2 kan masuk court pulak.. pinjam gambar blog cap ayam..

Murid dahulu vs murid sekarang – Waktu jumpa cikgu

Murid dahulu, jumpa cikgu pasti hulur tangan nak bersalam.. Kalau ada barang kat tangan, mesti cepat2 bantu nak tolong bawa.. Sejuk hati cikgu…

Murid sekarang, jumpa cikgu kat mana- mana buat macam tak kenal, cikgu pulak ngade2 tegur anak murid.. Kalau kat sekolah, jangan harap nak tolong cikgu dengan rela hati.. kalau ada pun sorang dua je.. selebihnya, cikgu panggil minta tolong pun buat2 tak dengar…. Kesian sungguh cikgu sekarang ni…

Ibu bapa dulu dan sekarang pun banyak bezanya sebab tu murid dulu dan sekarang berbeza…

35 Blogger Bersuara:

Wanieys berkata...

mencabar kan jadi cikgu sekarang ni...kadang2 anak2 murid lebih advance daripada guru hihi...ingat lagi dulu2 ni memang tkt la kat cikgu tambah2 cikgu yg garang dgn cikgu disiplin hikhikhik

Deqla manjew berkata...

betul2.. setuju tu...deqla masa sekolah kalo x siap, tiru jew.. wat nk ponteng sekolah? hahah.. alamakkk kantoii... :p

N.Aima K berkata...

cikgu dulu pn dah banyak beza ngn cikgu skrg..tak semua cikgu pukul dngn niat mengajar ada jg cikgu pukul niat lepas geram T____T..

alhamdulillah setakat ni rakan-rakan saya yang menjadi guru tergolong dalam mereka yang bertanggung jawab dan dedikasi..termasuklah kak dieyna

Chic Na berkata...

dulu lain, sekarang dah lain kak. hehe..

dyabunga berkata...

kenyataankan.. nak marah murid pun xtak boleh sebab nnti ibubapa yg mrh balik..haha

YaYaNsMuM a.k.a YM berkata...

Memang jauh beza la murid dulu ngan sekarang kan?Dulu, kalau cikgu kata nak denda, rasa n ak pecah jantung nieh ha...punyalah respect kan?huhu..klu ngadu kat parents lak sbb cikgu pukul, maunya parents tambah lagi babab...huhu...lepas tuh, tak brani dah ngadu...huhu

Siti_btp berkata...

Sedangkan pantai semakin berubah,
Inikan pula perangai manusia..

Tak geti nak nasihat bkn cikgu
Cikgu pd anak2 tapi x pernah lulus peperiksaan pun!!..

kinara kinatara berkata...

hehe..kina sokong...lain sesangat antara dulu dan sekarang kan kak...:)

Si Matatajam berkata...

Setuju sgt ntry ni.. Dulu murid sgt mhormati guru. La ni?? Siann cikgu...

Arina Shamsul berkata...

hehehe..betul tu kak..mmg berbeza..lagi satu kalau dulu budak lelaki selalu jadi musuh..sekarang pasal couple nombor satu..hahaha.

Yumida berkata...

dulu...garang sgt cegu kannnn...sy sllu kena rotan..masa skolah rendah lah...bila kj umah x siap..berdebar2 je lam kelas..
skg...kuasa parents melebihi kuasa guru...sikit2 nak saman...

Mrs Velentine berkata...

betul 2...murid skg ni sedih benor kalo kita fkir

KhaiRin : anies berkata...

nmpk sgt la kite da tua huhuhuhu

are_lin@yu berkata...

betul tu dear..ingt lg dlu klu xbwk bku,tak siap kerja sekolah nk g sekolah pn tkut..bdk skrg mntain jerk..;-)

Nyue berkata...

ahahhahahah.....mmg lain laa..
dulu lain skang lain....eja pon dh lain...ahahaha
gurau je

Masz Sidek berkata...

byk bezanya dulu dan sekarang...
kalau tak bawa buku dan tak siap kerja rumah memang takut sangat2...
kalau subjek tu kena masa pertama dan ada perhimpunan... memang berdoa minta2 berhimpunan lama sampai habis masa subjek...
nak ponteng memang tak berani... takut kantoi... tak nak turun sekolah pula tak de alasan nak bagi kat mak...
kalau bagi tahu mak kita kena hukum sbb tak siap keja sekolah... mak jawab "padan muka... tulah main jer kerja, kerja rumah tak nak buat"

~Sweet Honesty~ berkata...

byk lagi perbezaannya kak..murid dulu, kalo kene rotan, senyap jek smpai rmh,xnk gtau mak bapak takut kene dabel pulak..skrg, cubit sikit dah bawa polis segala..huhuh..

lelamaisara berkata...

tu la.....zaman dah berubah...

fatmasha berkata...

dulu...cikgu g sekolah naik skuter n motosikal...sekarang...cg g sekolah naik aphard..strom..livina..honda..wish..hebat cikgu skrg!

Cik Nur berkata...

berbezakan..!
sgt2 berbeza...dulu kalau datang lambat, takut dah nak masuk sekolah ni, takut cikgu libas..!
sekarang datang lambat pun dah xkisah kan..!
masuk boleh buat tak tahu je..

ஜ miss klanika ஜ berkata...

budak2 skang dh ilang sopan santun adabnye . terlalu dimanjakan maybe . spoil brats.

Yana Libra berkata...

sekarang mmg banyak dah berubah..kadang2 cikgu takut nak tegur, takut kat luat skolah diorang bawak geng belasah cikgu..

izan mama mia berkata...

sabarlah cikgu...bebudak loo nie..mmg gitu

KY berkata...

betullah...murid dulu lebih sopan dan menghormati guru

salam kenal sahabat

lelamaisara berkata...

Selamat pagi kak Dieyna..:)

Kazman / Sue berkata...

dulu pernah buku kena balik ke luar kelas sebab tak habis kerja rumah.... berderai air mata pergi kutip buku kat luar bangunan... huuu3x...

Masha Meisters berkata...

betul tu...kalau masha mengadu gan mak kena denda kat sekolah mak wat xtau je....hehe...padan muke!

Solehah Shamsuddin berkata...

sabar je eh.bdk2 skrg mmg mcmtu

Miss BaNu berkata...

betul tu setuju sgt..lau salah sikit see u in court la jwbnyer...

9n0L4 berkata...

cekgu skrg pun lain jugak kan. tugas dh bertambah. :)

Cik Aini Lavender's berkata...

ermm.
btul2..sgt berbeza,murid2 skrg terlalu berani.
berani dlm segala hal kan k.dieyna..
mungkin faktor kurang didikan ato pun mmg sbb dunia dh terlalu canggih sekarang...

Misya Mialen berkata...

Smua isi di atas sy seruju.sy alaminya jg.mmg geram sgt dgn murid2 skrg.ada yg lnsg x hormat cikfu.siap menyumpah2 lg.kesian kwn2 sy yg dibuat mcm tu.mmg.jau sgt beza dgn djlu.dlu takut gila2 tgk cikgu.tp skrg amboiii.bkn main lg.

teratak hati berkata...

Ibu bapa dulu dn skrg pn lain cara didiknnya kn..

~Sweet Honesty~ berkata...

kak..akak jual cheese powder tuh cane erk?? berape??nk order nee..termasuk ngn postagenye brape lak yea?? huhu

cendol berkata...

mmg betul tu..bebudak skrg mmg berani sgt lawan cikgu,cikgu pulak yg takot ngan bebudak sebab mak bapak pangkat beso..aiyoo la

Google+ Followers

Siapa saya??

Foto saya

Pengedar bebas SHAKLEE bagi kawasan PAKA, DUNGUN dan KEMAMAN. Penghantaran melalui POS ke SELURUH MALAYSIA
DAYANA BAHAR PENGEDAR BEBAS SHAKLEE BAGI KAWASAN PAKA, DUNGUN & KEMAMAN. PENGHANTARAN KE SELURUH MALAYSIA. HUBUNGI 019-2481068 UNTUK MAKLUMAT LANJUT