Jumaat, 20 April 2012

Seni Visual : Mahkota Badut


Kali ni nak kongsi aktiviti kraf yang boleh kita buat dalam bilik darjah... Terutamanya bilik darjah Tahun 1 untuk mata pelajaran Dunia Seni Visual.. Kelmarin Dieyna buat aktiviti ni bersama- sama murid.. Nampaknya diorang suka sangat.. Hari ini masih ada lagi yang mahkota badut.. Teruja sangat agaknya.. hehe

Macam mana cara nak buat Mahkota Badut ni.. Senang sahaja... Begini caranya...
Bahan- bahan yang diperlukan ialah gunting, pensel warna, kad manila, kartun badut,stapler dan yang tiada dalam gambar, gam dan salotape...

Lukis corak atas kad manila yang telah selamat dipotong tadi. Corak ikut suka hati murid laa, Dieyna cuma lukis bulat polka dot je.. Sebabnya, sekarang kan musim polka dot glemer. hehe padahal bukan pandai melukis pun hehe.

Dah siap lukis bulat2, jangan lupa warnakan, guna pensel warna ataupun krayon. Pendapat Dieyna, kalau guna krayon, warnanya lagi timbul.. so, coraknya lagi menyerlah..
Warnakan badut.. Abaikan kesan comot guna crayon tu ye.. hehe dah potong nanti hilanglah kecomotannya.. Dan siap warna, jangan lupa gunting elok2..

Hasil kerja Cikgunya untuk contoh

Inilah hasilnya.. Opps, sebelum terhasil begini.. Kad manila tu korang kena cantumkan terlebih dahulu.. Kemudian, tampal badut kat bahagian yang bercantum tu untuk menutupi kesan stapler.. hehe. Oh ya, satu lagi, jangan lupa letak batang aiskrim or ranting kecil sebagai tiang penegak badut.. Jadi, takdelah badut tu terhoyong- hayang di atas kepala...
Hasil kerja murid.. Cantikkan.. hehe
Abaikan pemandangan di belakang ye
Betapa seronoknya bebudak ni dengan mahkota badut sehinggakan mereka pakai seharian.. hehe bangga pulak cikgu yang mengajarnya.. Gambar budak pakai tak ambil pulak... Rugi2.. Tapi takpelah, Dieyna dah lantik seorang model untuk memakainya... Ini dia....
Tempahan modelling dibuka ye. haha 
Sengaja buat extra untuknya..Abaikan matanya yang BOOOLAT itu ye haha

p/s : Kawan di rumah pengasuh Hannah suka, maka kena buat extra mahkota badut ni.. 











2 Blogger Bersuara:

9n0L4 berkata...

amboihhhhhhh. besenye camtu la kan. cekgu terlebih excited dari budak. hee.

dyabunga berkata...

cantik budak2 tu buat..

Google+ Followers

Siapa saya??

Foto saya

Pengedar bebas SHAKLEE bagi kawasan PAKA, DUNGUN dan KEMAMAN. Penghantaran melalui POS ke SELURUH MALAYSIA
DAYANA BAHAR PENGEDAR BEBAS SHAKLEE BAGI KAWASAN PAKA, DUNGUN & KEMAMAN. PENGHANTARAN KE SELURUH MALAYSIA. HUBUNGI 019-2481068 UNTUK MAKLUMAT LANJUT