Khamis, 19 April 2012

Bukan Mengungkit Cuma Minta Difahami


Benda ni Dieyna dapat melalui FB, rakan sekerja tag Dieyna. Macam menarik untuk dikongsi di 

sini... Korang baca laa... dan hayati... 


GAJI GURU NAIK 2012... Ada yang pertikai... Respon Orang yang TAK PUAS HATI :


1. Kerja cikgu ni senang jer.



2. Kerja sikit. Cuti banyak.


HANYA ORANG YG TAK TAHU MENILAI PROFESSION PERGURUAN SHJ YG 



BERKATA DEMIKIAN. KEJA CIKGU NI BUKANNYA MUDAH SEPERTI YANG DI 


GEMBAR GEMBURKAN!!


-> Time pertandingan bola.. cikgu jd REFEREE.. buat garisan padang... buat persiapan padang... 


buat kertas kerja... jadi PBSM  tengah padang... bila murid kalah, cikgu x pandai ajar.... kalau 


menang.. budak tu pandai main... Time budak nak bertanding  apa2 acara... cikgu jd JURULATIH, 


kalau KALAH, cikgu kene kritik... cikgu x pandai ajar... 


Time aktiviti KH.. cikgu jd PETANI.. Cikgu jadi PENUKANG.. Cikgu jadi Wayar-men.. budak 


tersalah ketuk... Cikgu kene marah... cikgu x pandai jaga...

Time kutip yuran.. cikgu jd AKAUNTAN..  kalau tak cukup... cikgu dulukan duit.. bila cikgu minta 



dari parent... Mak bapa cakap, cikgu ni asyik minta duit....



Time RMT (Rancangan Makanan Tambahan utk murid).. cikgu jd PELAYAN.. kalau murid tak 



dapat RMT.... kata cikgu pilih kasih tak bagi murid tu makan....

Time budak sakit.. cikgu jd DOKTOR.. bila da tolong, kata cikgu punca anak murid sakit... 



Time ceramah.. cikgu jd  MOTIVATOR.. cikgu kawal budak, cikgu buat aktiviti, cikgu kena jaga 


makan minum murid...  bukan sorg murid jer...

Time hias kelas.. cikgu jd PELUKIS SENI.. cikgu cat kelas... suruh murid? habis kene baju 



murid... esok dapat teguran dari parent... ape cikgu ajar ni???

Time persembahan hari guru.. cikgu jd KOMPOSER.. kalau sumbang, kata cikgu tak pandai buat 



persembahan...

Time baiki kerusi rosak.. cikgu jd TUKANG KAYU.. yang rosakkan kerusi anak siapa?? 



Time budak muntah/berak dlm kelas.. cikgu jd TUKANG CUCI.. bagi tau ibu bapa.. jawapan.. 


anak saya mmg macam tu.... 

Time budak mencuri.. cikgu jd DETEKTIF.. nak hukum budak.. esok dapat saman dari parent.. 



bila bagi tau parent... parent cakap tak per... budak2...

Time budak wat persembahan... cikgu jd PHOTOGRAPHER... yg ajar budak persembahan.. cikgu 



juga... kalau terbaik... kata budak berbakat... kalau tak elok.. kata cikgu x reti ajar... cikgu lagi...

Time perkhemahan.. cikgu jd TENTERA.. cikgu jadi pak guard siang dan malam...untuk pastikan 



anak murid sedap tidur...cikgu mata cengkung.. orang cakap.. mmg kerja cikgu...

Time hari kantin.. cikgu jadi PENIAGA PASAR MALAM... bila naik kan harga sikit.. kata cikgu 



nak kaut untung atas angin.. tp sebenarnya nak kumpul dana sekolah...

Time hari Guru... cikgu jd PENYANYI..Sambut hari guru sendiri... jadi badut depan murid... 



murid hanya gelak pada hari guru.... sapa yg d sambut sebenarnya??

Time gotong royong sekolah... cikgu jd TUKANG KEBUN... nak pastikan sekolah dalam keadaan



baik agar murid - murid selesa... tapi bila murid kene gigit nyamuk sikit.. orang datang cakap cikgu 


tak jaga kebersihan...

Time masuk waktu solat.. cikgu jd TOK IMAM.. bila anak tak solat.. tanya murid..kenapa tak



 sembahyang... parent sendiri tak sembahyang...tapi bila tanya orang, org cakap, cikgu tak ajar di 


sekolah...

Time parent amek lambat... cikgu jd BABY SITTER... bila tinggal, org salahkan cikgu tak 



bertanggungjawab.. tapi bila tunggu, dan tanya kenapa lambat... banyak urusan di pejabat...
.
Time budak bergaduh.. cikgu jd HAKIM MAHKAMAH.. bila hukum sikit... esok dapat surat 


saman dari parent... sbb jentik anak dia...


Time budak sakit kecemasan.. cikgu jd PEMANDU AMBULANS.. kereta siapa?? kereta cikgu... 


minyak duit siapa?? duit cikgu....

Time merentas desa.. cikgu jd POLIS TRAFIK.. berpanas semata - mata nak bagi murid merasa 



aktiviti...

Time budak sedih.. cikgu jd PELAWAK.. cikgu jadi badut... bila salah sikit... esok masuk muka 



hadapan berita... kata cikgu tak pandai jaga murid... tak nampak cikgu yang jadi pelawak tadi..
.
Baru 24 kerja jer.. NAK senaraikan lagi ke???? bukan baca pown... apa kerja korang???? cuba bagi 



tau skit??? Selain jaga anak???

* fahamkan pekerjaan sebagai guru ni? 
dialah segala-galanya !!

I Love My Teacher :) Saya tetap sayang cikgu


saya.... siapa kamu kalau bukan jasa cikgu


kamu dan keredhaan ilahi...  Sumber : FB

9 Blogger Bersuara:

etuza berkata...

Adui! dia x faham tugas sebenar guru tu. Senang saja, jika kamu ibubapa di rumah rasakan cara dan mencabarnya didik anak2, layan kerenah anak2 sendiri. Ibubapa tu pendidik anak di rumah..amacam payah jugakan, kena sabarkan, naik darah jugakan. Ha! guru di sekolah, mendidik buka 1,2,3 ramai..lepas tu sekarang tugas guru dah bertambah2.

mzhany berkata...

bagi hany semua kerja ada keperitan kepayahan dia sendiri. jangan nak point kerja ni eh senang je, kerja ni eleh berkira dia ni...serius mana ada kerja tak stress, tak tension kan. nak nak bila kita deal dgn manusia...macam2 la.

tapi, cikgu dulu tak sama dgn jadi cikgu skrg kan dieyna, cabaran tu haishhh tak berani nak komen. dgn budak2 yg semakin maju nya...

Chic Na berkata...

aah ek. perasan gak kalau cikgu2 diberi keistimewaan, msti akan jd isu. cikgu2 semua multitasking. so tak perlu kot nak pertikai kalo diorg dpt keistimewaan.they deserve it. :)

Yumida berkata...

byk pengorbanan guru...
even x nampak ngn mata kasar, tp tggjwb berat...n byk tugas2 tersembunyi yg jabatan lain x dpt ukur sepenuhnya jumlah tugasan guru..
stp yg bernaung di bwh kerajaan..harus bersyukur dgn apa yg diberi...termasuk pkerja swasta..syukur sudah ditentukan mempunyai rezeki perkerjaan...
masih ramai di luar sana...sedang mencari peluang pekerjaan...usaha n usaha..masih x dpt..klo digantikan mereka yg sdh bekerja..pasti mereka tersenyum lebar.

Karukord Jagau's berkata...

Mmg bukan tugas mudah sebagai guru ni...saya faham kerana abg saya seorang guru. Tambah2 lagi mengajar di sekolah menengah yang mana ank2 murid yang rasa diri mereka sudah besar. pening kepala di buatnya. Abang saya selalu mengadu tentang kerenah ank2 murid nya....

9n0L4 berkata...

i strongly believe, education starts from home. so kalau anak tak menjadi, usah lah menuding pada guru. guru hnya membantu di sekolah. cekgu ni kdg sebok jage anak org, anak sendiri?

YaYaNsMuM a.k.a YM berkata...

Ym pun pnh jd pendidik, cukup utk ym fhm bhwa tugas seorang guru nih sgt2 mencbr.abaikn jer mereka yg tk memhmi tuh.haihhh....

dyabunga berkata...

sekarang tugas cikgu bukan mengajar je kan?? kdg2 dgr mama dya cite pasal kat sekolah dia

Cik Aini berkata...

erkkk
sesi luahan perasaan ke kak..
tp selalu dgq mak bapak kata camtu kan.huhu

Google+ Followers

Siapa saya??

Foto saya

Pengedar bebas SHAKLEE bagi kawasan PAKA, DUNGUN dan KEMAMAN. Penghantaran melalui POS ke SELURUH MALAYSIA
DAYANA BAHAR PENGEDAR BEBAS SHAKLEE BAGI KAWASAN PAKA, DUNGUN & KEMAMAN. PENGHANTARAN KE SELURUH MALAYSIA. HUBUNGI 019-2481068 UNTUK MAKLUMAT LANJUT