Ahad, 12 Jun 2016

Menu 30 hari sepanjang Ramadhan

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah, Ramadhan menjenguk sekali lagi.
Tahun ni, saya ada buat perancangan bersama encik suami. Biasanya, lalui Ramadhan seperti hari- hari biasa. Hari ni nak berbuka, hari ni baru fikir menu apa nak makan nak masak. :))
Tahun lepas, banyak berbuka di rumah mertua n rumah mak sendiri.. Selamba je kan bila family duk dekat.

Tahun ini, buat pertama kalinya, kami suami isteri berbincang tentang juadah waktu berbuka. Sehari sebelum Ramadhan, duduklah kami suami isteri di meja makan berbincang juadah yang sesuai. Biasanya kami jarang- jarang makan nasi waktu berbuka. Kononnya tak mahu perut tu heavy sangat.

Setelah bermesyuarat suami isteri, maka siaplah menu kami untuk Ramadhan ini... ini dia jeng jeng jeng


Yang berminat dengan menu ni, boleh lah klik link di bawah ni ye
Mana tahu kot-kot kekeringan idea untuk memasak kan??

Memandangkan entry ini ditulis pada hari kelima Ramadhan, suka sangat-sangat dimaklumkan bahawa kami berjaya mengikut disiplin menu yang dirancangkan. Alhamdulillah. Kalau ada pertambahan pun disebabkan encik suami yang rajin ke bazar membeli popia dan kuih-muih. Hehe bab nak buat kuih-muih ni, isterinya lemah semangat sikit...

Alang-alang dah menulis ni, bawah ni nak simpan gambar makanan yang berjaya disediakan mengikut menu yang telah dirancangkan beserta resepinya sekali. ( resepi versi saya lah ye)

Hari pertama - Nasi Ayam
Tak sempat nak snap gambar menu hehe

Hari kedua - Mi Bakso Ayam

















Hari ketiga - Mi kari


Hari keempat - Nasi goreng + Ayam goreng salut tepung + keropok keping


Hari kelima dan keenam

Menunyan Bihun goreng dan nasi lemak. Tak dang snap gambar, ralik sangat buat kuih raya.. sedar2 dah bunyi azan. Makanan xsempat hidang cantik2 bagi masuk set.. hehe

Setakat ni dulu coretan, nanti kena sambung lagi sebagai rujukan masa akan datang in sya Allah.



1 Blogger Bersuara:

Google+ Followers

Siapa saya??

Foto saya

Pengedar bebas SHAKLEE bagi kawasan PAKA, DUNGUN dan KEMAMAN. Penghantaran melalui POS ke SELURUH MALAYSIA
DAYANA BAHAR PENGEDAR BEBAS SHAKLEE BAGI KAWASAN PAKA, DUNGUN & KEMAMAN. PENGHANTARAN KE SELURUH MALAYSIA. HUBUNGI 019-2481068 UNTUK MAKLUMAT LANJUT