Jumaat, 17 Oktober 2014

Resepi PLAY DOH Tanpa Masak

Sebenarnya dah lama nak kongsi resepi PlayDoh tanpa perlu memasakkannya cuma masa agak mencemburui. Sebelum ni, buat play doh untuk Hannah, Dieyna guna resepi yang perlu dimasak. Agak makan masa jugak sebab nak tunggu dohnya sejuk barulah si anak boleh main. Sejak jumpa resepi Playdoh tanpa masak ni, semuanya jadi mudah. Sekejap  je dah boleh siap, 


 Bahan- bahan yang diperlukan sememangnya sudah tersedia di dapur masing- masing. Bahannya ialah

  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 sudu besar minyak sayuran ( Dieyna guna minyak masak biasa je minyak SAJI)
  • 1/2 cawan garam halus
  • 1 1/2 cawan air panas 
  • Pewarna makanan (ikut warna pilihan masing-masing)

Cara membuatnya ialah campurkan tepung, garam dan minyak. Gaulkan adunan bagi sekata. Kemudian, Dieyna amik adunan tu bahagikan kepada tiga bekas berasingan sebab nak buat playdoh pelbagai warna. Air panas tu pun Dieyna asingkan kepada tiga warna berlainan. Gaulkan sehingga doh tu tak melekat di jari jemari anda. Sedia untuk diberi kepada anak anda.


Doh ini jika disimpan boleh tahan sehingga berminggu- minggu dengan syarat disimpan di dalam bekas kedap udara.

Bolehlah bermain playdoh bersama anak anda atau biarkan mereka berimaginasi sendiri sekreatif mungkin....


Salam Sayang
Dayana Bahar
Shaklee Independent Distributor
932071


1 Blogger Bersuara:

Etuza Etuza berkata...

http://madey09.blogspot.com/ jenguk blog baru Etuza ya..mohon maaf lambat datang melaporkan diri..GSF masih ka diteruskan tu..

Google+ Followers

Siapa saya??

Foto saya

Pengedar bebas SHAKLEE bagi kawasan PAKA, DUNGUN dan KEMAMAN. Penghantaran melalui POS ke SELURUH MALAYSIA
DAYANA BAHAR PENGEDAR BEBAS SHAKLEE BAGI KAWASAN PAKA, DUNGUN & KEMAMAN. PENGHANTARAN KE SELURUH MALAYSIA. HUBUNGI 019-2481068 UNTUK MAKLUMAT LANJUT