Rabu, 5 Disember 2012

Dari Dapur Dieyna : Ikan jebong....

Korang pernah dengar ikan jebong??? Dieyna tak tahu nama saintifiknya... Ikan ni femes gaklah kat Terengganu ni... Nak tengok rupa ikan ni tak?? Ini dia... Dieyna ambil daripada pakcik Google
Kulitnya tu perlu disiat atau disoyok(loghat ganu) terlebih dahulu sebelum dimasak...Kalau nak bakar pula, tak perlu siat kulitnya tu... Sebenarnya tidak ramai yang tahu cara nak menguruskan ikan ni.. termasuklah Dieyna hehe.. Selalunya che abang yang siat kulit dan bersihkannya.. Jadi macam ni
Barulah boleh dimasak.. Ikan ni sedap dimasak gulai ataupun tumis pekat.. Isinya agak pejal.. Ada sesetengah tempat panggilnya ikan AYAM.. hehe itupun kawan Dieyna yang cakap masa dia rasa ikan ni dulu.. Bagi Dieyna ikan ni sangat sedap... memang antara ikan kegemaran laa... 

Semalam MIL berikan ikan ni sebanyak 3 ekor... So, semalam Dieyna masak Gulai Ikan Jebong bersama Kacang Bendi....  Ini dia...
Nak resepi tak??? hehe scroll ke bawah ye

Hari ini masih lagi menggunakan ikan jebong sebagai menu utama.... Tumis pekat Kepala Ikan Jebong....
Hidangan utama ni... hehe menu ni tidak berseorangan (hehe boleh ke perkataan ni macam tak sesuai je), ada kawan- kawannya yang lain iaitu
ikan kering + sup sayur + Tumis kepala ikan jebong
Alhamdulillah kenyang...

Sesiapa yang nak mencuba ikan ni, pi pasar beli ye.. itupun kalau ikan ni ada jual kat pasar tempat korang tu...

Akhir sekali, resepi Gulai Ikan Jebong untuk tatapan korang.. kalau takde ikan jebong resepi ni masih boleh digunapakai dengan ikan- ikan lain...

RESEPI GULAI IKAN JEBONG

Bahan- bahannya

Minyak
bunga lawang, kulit kayu manis, bunga cengkih, buah pelaga (rempah 4 beradik)
Bawang besar + bawang putih yang siap dikisar
Lada boh (Dieyna mesin sendiri lada kering barulah bebas bahan pengawet tau)
Rempah Gulai Cap Bunga Ros
1 sk Rempah Masak Cap Bunga Ros 
Air asam jawa secukup rasa
Air
Santan
Bendi/ Tomato

Cara membuatnya pula
Masukkan minyak dan rempah 4 beradik tu.. Gorengkan hingga naik bau.
Masukkan bawang , kacau hingga nampak kekuningan.
Masukkan lada boh, rempah gulai dan rempah masak.. Tumis hingga pecah minyak...
Masukkan air asam jawa dan air secukupnya.. 
Masukkan santan... Kacau sehingga mendidih barulah masukkan ikan dan bendi... 
Garam secukup rasa.
Ikan dah masak barulah boleh dihidang

Sekian... selamat mencuba...






27 Blogger Bersuara:

are_lin@yu berkata...

cedappnya..k.dieyna post sikit..hihi

Mrs Velentine berkata...

lah kena siat dulu yea...nice lah kak..sedap jer tahu..lapo pula ni..

Cik Nur berkata...

adehh...
terliur nur tgk lauk pauk dekat sini...
xpasti pula nur, pernah atau tidak mkn ikan ni..

nanti nur tnya mak..nur tak pandai sgt bab2 ikan ni..

Deqla manjew berkata...

wahh... ni mkn tgh hari td kan... menyelerakan.. amboii dah tukar header... cantik kak..sesuai... :)

Nyue berkata...

sedappnya....hurmm terliur tgkk...

Si Matatajam berkata...

Nampak sedap la kak.. M x Pernah tgk lg ikan ni..

Si Matatajam berkata...

Wah dahku telah berjaya bertapak kat atas tu hi hi...

eita berkata...

sedap nyer

fatmasha berkata...

ikan jebong?mmg sedap masak kari...

Yana Libra berkata...

xpenah dgr ikan jebong..huhu..tp nampak cam ayam gak lah isi dia tu~

Chic Na berkata...

cantik header baru kak. :)

first time tau pasal ikan ni. susah jugak nak siang ye siap kena soyok kulit lg. huhu.. tp nampak sedap.

Cik Aini berkata...

peeghhhh
skali resepi siap..sempoi lah kak :)
erkkk..kalo nk soh pos bleh x?kahkahkah sj nk mintak pelengkung kan.hahahaha

Cik Aini berkata...

wahhh...header baru daaaaa..
cantik la kak..tahniah2

etuza berkata...

cukup sempurna resipi juga ada.ikan di masak macam ni 2 kali tambah pun masih muat..hehhe..sedap

C'Jai berkata...

sedapnya Dieyna...pernah dengar ikan jebong..tp jarang2..

deno berkata...

nyum2... sedapnya! dah la lapar ni... adehhhh :)

N.Aima K berkata...

kerja siat menyiat ikan yang besar mcm ni bukan kepakaran saya hu hu..

LYAfrina berkata...

febret lya ni.. suka gak kalo jebong masok meroh..

Aine Ainun berkata...

mmg x penah makan ler Kak dieyna ikan ni, kalo kat pasarpon jarang nampak,,,

izan mama mia berkata...

uniknyer nama ikan nih..hihi

p/s...terperasan muda pula bl dieyna bahasakan kakak dgn saya....

dya bunga berkata...

first time dya dgr nama ikan ni..hihi..

Masya berkata...

pertama kali saya dgr nama ikan jebong ni tau....

lelamaisara berkata...

tau ikan ni..tapi tak tau lak name nye...hahhaa
nyum sedap tu kakk...

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

sedap tu kak....ada respi ni yg best..tengs kak kongsi resepi hihi

Nora Karim berkata...

tak pernah dengar pulak ikan jebong ni... tapi sedapnya nampak gulai tu... adeh...

9n0L4 berkata...

ini sudah bagusssss kak. hehe. siap ade rempah cap ape lagi tu. :)

wan nurul hezrina berkata...

tq kak info akk btul2 berguna buat nurul..bukan apa mmg setiap kali pasar tani ada nampak ikan ni tapi tak tahu nak masak n nak kerjakan cmner

Google+ Followers

Siapa saya??

Foto saya

Pengedar bebas SHAKLEE bagi kawasan PAKA, DUNGUN dan KEMAMAN. Penghantaran melalui POS ke SELURUH MALAYSIA
DAYANA BAHAR PENGEDAR BEBAS SHAKLEE BAGI KAWASAN PAKA, DUNGUN & KEMAMAN. PENGHANTARAN KE SELURUH MALAYSIA. HUBUNGI 019-2481068 UNTUK MAKLUMAT LANJUT