Jumaat, 30 Mac 2012

Kucing Oh Kucing!

Ada seekor kucing tu, selalu bertenggek kat pintu dapur rumah Dieyna. Dah halau berkali- kali tetap juga Sang kucing tu menempel. Nak- nak time kitorang makan. Lagi cepat sampai. Awal2 Dieyna buat tak peduli je, bukannya suka kucing pun. Tetapi, kucing tu tetap setia duk kat pintu tu setiap kali Dieyna buka pintu dapur. Wat muka kesian laa kononnya. Akhirnya Dieyna tumpas jugak dengan muka kesian kucing tu. Dieyna bagi makanan. Kucing tak bertuan pasti kelaparan.

Agaknya kalau wat muka kesian begini, lagi terharu huhu

Ada orang kata kat Dieyna, "Dang bagi makan sekali, kucing tu akan mari sokmo ar umah mung". Benar bagai di kata, memang kucing tu datang sokmo.. Huhu dang memberi makan kepada kucing tu sebagai satu rutin harian Dieyna.. Siap beli FRISKIES lagi , siap rebus ikan lagi untuk kucing tu makan. Skang ni, kucing tu dah bawak anak-anak dia sekali lepak kat umah Dieyna.. Comey2 gak anaknya. Nak marah lebih2 pun, bukannya haiwan tu faham. Sudahnya layan jelaa.. 

Hari ini, Dieyna rebus seekor ikan kembung untuk kucing dan anak-anaknya. Tersentuh sangat hati, bila Dieyna tengok, kucing tu biarkan anak- anak nya dahulu makan sampai abis. Kucing tu?? Cuma baring di tepi melihat anak- anaknya makan. Aduss... terharunyaaaa.... Ibu kucing pun sayangkan anak-anaknya kan>>>??? Manusia???

p/s : Manusia yang buang anak, dera anak.. Adakah mereka lebih rendah tahapnya daripada seekor kucing???? Masih terbayang lagi, situasi kucing dan anaknya tadi..


13 Blogger Bersuara:

Aine Ainun berkata...

Cian miau tu dieyna..sy da lama cr kucing, xdpat2, ermm, besar pahala kita bg kucing makan tau..

Ntahla, ada manusia ni pun mcm xde akal buang anak..

LYAfrina berkata...

xpe dieyna..byk dpt pahala tu.. nnti kucing2 ni mdoakan kesejahteraan kt di akhirat.. insyallah

bru2 ni..ada es buang bayi kat sampah mok cili tu..adoi..sedihnya... ada mnusia g2.

Yumida berkata...

aah...ibu kucing kt umah sy pon camtu..kengkdg sampai naik marah..mane x nyer..suara tinggi ke langit miaw miaw..bila dh di kasi panggil anak makan..dia duduk..smpai anak da habis mkn baru turn die..sygkn si ibu pd anaknya

Yana Libra berkata...

terharu baca..huhu...saya suka kucing,tp xpernah lagi rebuskan ikan untuk diorang..kat kampung banyak sangat sampai berbelas kucing..huhu~~

fatmasha berkata...

terharu baca kisah kucing ana...byk pahala bg kucing ni makan..lebih2 lagi dgn keluarganya skali..."paknya" tak dtg ke?

Jahidih Saili berkata...

Assalamualaikum..terharu dgn kucing tu..
kt umah ada gak sekor kucing mcm tu..
kucing tu dah menetap kt umah smpai skrg..xtau siapa tuan kucing tu.

..::..aRe-Na..::.. berkata...

x pe nti dapat pahala...insya-ALLAH...tharu baca...

etuza berkata...

Tolong jaga kucimg tu ya..kucing adalah haiwan kesukaan nabi kita...Lagipun rumah etuza ..banyaknya kucing. semua anak2 saya suka kucing terlebi2 lagi yang sulung..syukurlah Dieyna..amat memahami situasi haiwan..terbaik..ada hikmah menjaga kucing ya..

dyabunga berkata...

terharunya..bukan kucing je sygkn anak tpi haiwan lain pun sama..

Karukord Jagau's berkata...

seronok tgk bila ank2 kucing main....kesana kemari teloncat loncat :)

~Sweet Honesty~ berkata...

memang kucing mcm tu kot..msti dia bagi ank2 mkn dlu..pastu sisa2 tu yang dia mkn..saya suka kuching..

etuza berkata...

asalam...tahniah penyayang, kucing boleh tangkap tik...s

Cik Nur berkata...

alhamdulillah..cik nur doakan moga rezeki deiyna bertambah ye.
dan kucing tu pun turut sama doakan dieyna. insyaALLAH..!

Google+ Followers

Siapa saya??

Foto saya

Pengedar bebas SHAKLEE bagi kawasan PAKA, DUNGUN dan KEMAMAN. Penghantaran melalui POS ke SELURUH MALAYSIA
DAYANA BAHAR PENGEDAR BEBAS SHAKLEE BAGI KAWASAN PAKA, DUNGUN & KEMAMAN. PENGHANTARAN KE SELURUH MALAYSIA. HUBUNGI 019-2481068 UNTUK MAKLUMAT LANJUT