Halaman

Jumaat, 13 Ogos 2010

Di Sebalik Promosi Jualan !!!



Bulan Ramadhan dah tiba,, tidak lama lagi pasti pusat membeli- belah akan membuat promosi jualan secara besar- besaran.. Semasa membelek- belek surat khabar UTusan Malaysia, saya terbaca suatu artikel yang ditulis oleh saudara "Mozag" dengan tajuk "AWAS, PERANGKAP PROMOSI PASAR RAYA BESAR".. Berikut merupakan beberapa panduan yang diberikan oleh saudara Mozag agar kita semua tidak terperangkap dengan promosi jualan ini...

1. Barangan yang diberikan potongan harga bukannya untuk semua jenis walaupun barangan yang sama. Sebagai contoh minuman kultur, potongan harga hanya untuk yang berperisa biasa bukannya untuk yang berperisa campuran. Bagi menambahkan lagi kekeliruan pembeli, barangan tersebut diletakkan di rak yang sama dan dilabelkan sebagai barangan yang ditawarkan dengan harga murah.(aku pun pernah kena ni.. pi kat kaunter, bayar harga lain huhu)

2. Teliti katalog promosi yang diterima betul- betul. Tawaran potongan harga diberikan kepada produk- produk tertentu sahaja pada tarikh- tarikh tertentu atau jenama- jenama tertentu sahaja. Kebiasaannya, pengguna dikelirukan dengan tulisan perincian produk yang ditawarkan dengan cetakan yang sangat kecil. Bagi pengguna yang kurang peka, pasti akan mudah terpedaya..

3. Tawaran harga hanya diberikan kepada barangan yang bersaiz tertentu sahaja. Pengguna pasti keliru apabila label tawaran diletakkan bersama- sama dengan semua saiz barangan seolah- olah semua saiz barangan tersebut diberi potongan harga.

4. Harga promosi sebenarnya bukannya promosi. bagaimana tu... taktik pasaraya besar, sebelum karnival jualan dijalankan semua produk dinaikkan harga, kita sebagai pengguna perlu peka berkenaan hal ini.. apabila tiba waktu promosi, harga diturunkan semula kepada harga asal.. Pengguna yang teruja dengan promosi ini pasti mudah terpedaya..

Sebagai pengguna,, janganlah kita mudah terpedaya.. untuk ingatan diri sendiri. Sekarang ni, kalau hendak membeli barang- barang dapur saya selalu meneliti harga dan membandingkan dengan harga barangan yang sama di tempat lain.. Langkah mudah untuk berjimat- cermat sebenarnya...

Catatan Popular