Isnin, 12 Oktober 2015

Cara menjaga kesegaran sayur dalam masa yang lama

Tajuk bukan main lagi panjangnya hehe.. Al-kisahnya, baru ni ada jumpa perkongsian daripada seorang sahabat FB tentang cara menjaga kesegaran sayur. Ye lah sayur kan sekali beli, beli banyak sekaligus selepas tu simpan dalam peti sejuk. Dua tiga hari dah boleh layu dah. Tapi cara ni memang sangat efisyen. Saya dah try berkali- kali memang sayur tahan lama, lebih seminggu sayur masih lagi kelihatan segar bugar lagi.

Caranya mudah sahaja.
sumber gambar: blog http://realitiabadi.blogspot.my/2015/09/rahsia-sayur-ikan-udang-tahan-lama-jadi.html
1. Mula-mula, rendam dahulu semua sayuran tu dalam air bagi membuang bahan- bahan kimia terlindung. Rendamlah dalam 10 ke 15 minit. Taburkan sedikit garam dalam air rendaman tu. 

sumber gambar : http://realitiabadi.blogspot.my/2015/09/rahsia-sayur-ikan-udang-tahan-lama-jadi.html
2. Dah betul- betul puas hati dengan kebersihan sayur tu, toskan airnya terlebih dahulu. 

sumber gambar : http://cilikeringmerah.blogspot.my/2015/09/cara-nak-kekalkan-kesegaran-sayur-yang.html
3. Simpan sayuran tersebut di dalam bekas bertutup. Ada yang nak asingkan sayur tu, ada yang letak sekaligus dalam satu bekas besar macam dalam gambar di atas ni. Apa pun kedua2 cara ini mampu menjadikan peti sejuk kita nampak kemas dan bersih je..

Saya memang gerenti cara ini memang berjaya menjaga kesegaran sayur- sayuran atau buah- buahan dalam jangka masa yang lama. Cuba dahulu baru tahu. Sebelum ni, banyak kali dah kes terpaksa buang sayur, sebab rosak sebelum sempat dimasak. Alhamdulillah, selepas ni selamat sayur-sayuran daripada dibazirkan. 

ps: Cara ini juga boleh digunakan untuk buah- buahan tau. Cuba je.. 

1 Blogger Bersuara:

yanie yusuf berkata...

wahh bagus tips mengekalkan kesegaran sayur-sayuran.. tq tq


salam blogwalking: www.yanieyusuf.com

Google+ Followers

Siapa saya??

Foto saya

Pengedar bebas SHAKLEE bagi kawasan PAKA, DUNGUN dan KEMAMAN. Penghantaran melalui POS ke SELURUH MALAYSIA
DAYANA BAHAR PENGEDAR BEBAS SHAKLEE BAGI KAWASAN PAKA, DUNGUN & KEMAMAN. PENGHANTARAN KE SELURUH MALAYSIA. HUBUNGI 019-2481068 UNTUK MAKLUMAT LANJUT