Rabu, 25 Julai 2012

Jus Roselle…

 

Buat pertama kali, hari ni baru kenal buah roselle ni.. Itupun sebab member sekolah bawak.. Hehe jakun kan…Tak sabar rasanya nak share kat dalam blog ni, buah yang pertama kali tengok dalam alam dewasa ni.. alam kanak- kanak ribena tu tak pasti pulak.. tak ingat dah…

DSCN3881[1]

Cantik pulak rupa buah ni.. Member beritahu makan mentah pun sedap… Kalau dibuat jus, rasanya ala- ala ribena blackcurrant tu.. hehe Alang- alang buah dah ada depan mata, terus nak cuba buat JUS ROSELLE @ Ribena Malaysia kononnya… Dieyna minta tunjuk ajar daripada kawan , maklumlah tak pernah buat.. kenalah tanya banyak kan…

Rupanya caranya senang sahaja.. Buah di atas ni dibuang dahulu bijinya yang berada.

DSCN3882[1]

Kemudian, kulit luarnya  yang berwarna merah nyale tu direbus bersama gula… Ala, macam nak buat ibu sirap tu…

DSCN3896[1]

Selepas direbus, air rebusan ini dikisar bersama kulit-kulitnya bagi menghasilkan warna yang lebih menarik.. Kemudian, tapis berulang kali menggunakan penapis teh agar jus ini menjadi cair. Dah siap tapis simpanlah dalam bekas TUPPERWARE hehe.

 DSCN3900[1]DSCN3899[1]

Jus Roselle homemade Dieyna sudah siap.. Sesuai dihidang sewaktu berbuka dan tak berbuka hehe….

    DSCN3892[1]DSCN3894[1]

P/s : Pahni tak perlu beli Ribena dah.. Sebab rasanya masam- masam manis lebih kurang air ribena jugak… Hehehe gerenti Halal … hehe

RASANYA NAK BUAT SEGMEN LAAH PAHNI.. ADA YANG BERMINAT TAK????

39 Blogger Bersuara:

NAL berkata...

jus ni lebih berkhasiat berbanding Ribena.
NAL follow sini - #516..
Salam Ramadhan.

Cik Aini berkata...

sedap2..
penah minum kat umah kwan aritu..
rasanya pun masam2 manis kan :)

thanks ye k.dieyna atas ucapan pnjg lebar tu..
realy appreaciate it!suka =)

Deqla manjew berkata...

deqla pun kejakonan ni tgk buah ni...hihi...betol erk rasanya sama mcm ribena? deqla suka minum air ribena..haha..akk buat je segmen..gerenti join punye!

are_lin@yu berkata...

wahh siap buat sendiri gitu..hehe..dulu masa belajar pernah gi ladang rosselle..mmg sedap bla rasa jus ni;-)

izyantyPersonalTaste berkata...

pernah buat sendiri gak he3...

amirah berkata...

ui...sedap dn jimat ni

KY berkata...

tak pernah minum jugak jus ni...sedap ek

Nyue berkata...

nyue pernah tgk..jus pun ad jual je akak...

buat segmen..jgn lupa invite nyue, nak join jugak..

insyallah nty nk order serbuk buat puding la dgn akak :)

Sky Before Pinky berkata...

wah...sedap2..dulu pernah gak buat air ni.. lepas rebus tu..bunga dia leh makan

dyabunga berkata...

dya berminat nk join..hihi
tapi jus roselle mmg sedap..lama xminum jus tu

Masz Sidek berkata...

sedap... minum sejuk lagi sedap...

mesti ramai yg join nanti... dan insya-Allah sy join jugak nanti.. hehehe

lelamaisara berkata...

berminat berminat..:)

Deq's Qienz berkata...

wahh dah pandai wat sendiri jimat la pasni..heheee, bley wat biz rosel la kakak :)

ummi_norseha berkata...

ibu pernh mkn timwe kecik2 dl jer,skrg x prnh jmp dh...bgus jg btlh dh tentu ibu join..hikhik

M@W@R Q@SeH berkata...

slmt brpuasa dr GSF yg dh x berapa nk segar...huhuh
sedap kan jus ni...

Cik Nur berkata...

Nur selalu beli roselle ni, setapis rm2.
dulu de taman kat kmpung, tp skarang pokok dah mati..

mmg sedap roselle ni kalau buat air.. :)

Masha Meisters berkata...

ei...sedapnyer....dapat yang ori tanpa pewarna tiruan gitu....

9n0L4 berkata...

perghhhhhhhhh sedapnyeeee. mane nak dapat ni kak? ;)

~Sweet Honesty~ berkata...

goreng pon sodaaapp.. tetibee..hehe.. buatla segmen kak.. pasti dpt sokongan gsf...(^_^)

Siti_btp berkata...

Pernah tanam pokok ni ,pucuknya blh makan buat goreng kaum India suka makan.

Tapi pokoknya cepat matilah,tanamlah biji nya Dayana,Memang byk khasiat anti kanser..

Wanieys berkata...

jus rossele dulu mak wani buat juga...betul rasa mcm ribena kan hihi

LYAfrina berkata...

sedapnyer...
terasa hilang haus tgk ni...
lykt mana dpt buah ni ye?? ada jual ke??

wah..segmen apa tu..cuba dulu... blum cba blum tahu kan.. cma lya j..kekangan masa nk join mana2 segmen walaupon hati mbuak nk join

Yumida berkata...

bagusnye...dulu penah jgk buat..skg dh jarang tgk buah ni..tp sennag ditanam sebenarnya

Misya Mialen berkata...

eh, x pernah makan buah ni.. msti masam kan?

etuza berkata...

sedap diminum masa jika diletak cube2 ais tu. Memang selalu buat, ada pokok suatu masa lalu. nak cari benih tanam semula.

Dieyna berkata...

rasanya mcm ribena tu.. hehe sedap

Dieyna berkata...

mmg senang ditanam kwn akak kata

Dieyna berkata...

ada dijual secara komersial dah skang ni.. buah ni akak dapat.. kawan sekolah yyang beri

Miss BaNu berkata...

wahhh mcm ribena ek..nanti nk try rasa jugak laa hehe

Alana Qistina berkata...

Sape yg bg?

Mia Liana berkata...

mia pun ada buat entri tentang roselle juga.. memang sedap diminum sejuk2.

p/s: mia ada sebut dieyna di sini http://www.mialiana.com/2012/07/banner-untuk-yumida-dan-hazirah.html

Dieyna berkata...

terima kasih nal.. nanti akak follow nal jugak yer

Dieyna berkata...

sama- sama kasih lalink hehe

Dieyna berkata...

kita serupa haha

Dieyna berkata...

dah dua hari berbuka dengan jus rosselle

Dieyna berkata...

wah.. sebut pasal apa tu hehehe berdebor ni

Dieyna berkata...

Kak rohimah lah mokcik..

Si Matatajam berkata...

nampak sedap dan menyelerakan la...M tak pernah try lagi..

wan nurul hezrina berkata...

umah jiran banyakkkk rossele nie..mmg nurul kalau alik melaka amik kat pokok dia(dengan kebenaran taw)pastu bawak alik umah.mmg sedap dr ribena..dah tentu halal..buat pekat2 mcm pati dan taruk dalam peti ais..huhu shedap=)

Google+ Followers

Siapa saya??

Foto saya

Pengedar bebas SHAKLEE bagi kawasan PAKA, DUNGUN dan KEMAMAN. Penghantaran melalui POS ke SELURUH MALAYSIA
DAYANA BAHAR PENGEDAR BEBAS SHAKLEE BAGI KAWASAN PAKA, DUNGUN & KEMAMAN. PENGHANTARAN KE SELURUH MALAYSIA. HUBUNGI 019-2481068 UNTUK MAKLUMAT LANJUT